Aandacht
De ander werkelijk zien. Als mens behandelen. De klant- of cliënt centraal stellen. Hoe doe je dat?
Blinde darm op kamer 4 In dienstverlenende organisaties is aandacht alles.
De leerkracht die zijn leerlingen werkelijk 'ziet'. De leidinggevende die oog heeft voor de thuissituatie van zijn werknemer. De arts die verder kijkt dan die blinde darm op kamer vier. Werkelijke aandacht is oog hebben voor de mens achter het probleem of de klacht. Nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt
Leef je in Hoe zou jij bejegend of behandeld willen worden? Wat helpt om je gerust te stellen, je te motiveren, je te laten groeien, floreren of de beste versie van jezelf naar boven te halen? Wees de verandering die je bij de ander wil zien.
Gastvrij
Bannink & Kuiper (2021) leggen aandacht uit als gastvrijheid. De rol van gastheer of gastvrouw. Een rol die iedereen vast wel kent. Het tonen van een authentieke glimlach, sympathie en werkelijke interesse. Als gastheer/ vrouw bent duidelijk zichtbaar aanwezig. Je maakt oprecht contact. Het gaat om nét dat extra stapje zetten voor een ander.
Want stel je eens voor.
Hoe zou jij het vinden als je echt gastvrij wordt ontvangen voor een spannend gesprek of behandeling? Waar er geen wachtruimte is omdat men stipt met afspraaktijden omgaat.
Waar de professional ook iets persoonlijke zegt. Waar je dierbare welkom is om met een spannend gesprek mee te komen. Waar het beeldscherm wordt weggedraaid zodat er een echt gesprek van mens-tot-mens ontstaat.
Gasten Liever spreken Bannink & Kuiper (2021) over 'gast' in plaats van klant, cliënt of patiënt. Gasten brengen namelijk gevraagd of ongevraagd, uitgenodigd of onaangekondigd, een bezoek aan iemand anders.
Klant is koning Veel organisaties willen cliëntgericht werken. De cliënt of klant staat centraal. De klant is koning. Maar uiteraard gaat dat niet koste van alles. Hoe doe je dat?
Positieve psychologie De positieve psychologie en de oplossingsgerichte benadering geeft handvatten om gastvrij te werken zodat er een context voor verandering ontstaat.
Want alles wat je aandacht geeft, groeit.
Aandacht schenken aan is een vorm van bekrachtiging. Dus schenk vooral aandacht aan zaken die je gesprekspartner vooruit helpen richting zijn eigen doel (in plaats van de aandacht te richten op problemen, mislukkingen en onmogelijkheden). Geef je liever de bloemen water, of het onkruid?
Oplossingsgerichte tips: Bannink en den Haan (2016) geven tips voor het optimaliseren van contact, ook bij lastige interacties.Hier volgen een acht handige tips om het contact te optimaliseren:
1. Schenk aandacht aan sterke kanten. Zet iemand in zijn kracht zodat zijn mandaat toeneemt. Hoe kan de ander zijn unieke kwaliteiten en vaardigheden inzetten om vooruit te komen?
2. Geef erkenning.
Erkenning voor wat iemand al doet en deed wat hielp (ook al is het maar een klein beetje). Wat helpt en hielp eerder om met lastige situaties, problemen en omstandigheden om te gaan?
3. Vraag naar hoop.
Hoop gaat over het zien een zinvol doel. Wat zijn verlangens, idealen en dromen?
Waar hoopt jouw gesprekspartner op in het contact?
4. Schenk aandacht aan vooruitgang.
Wat iemand deed en doet om vooruit te komen? Hoe zien tekenen van vooruitgang eruit? Wat is het volgende stapje richting het doel?
5. Geef complimenten.
Aandacht voor wat iemand al doet en deed om met een lastige situatie om te gaan.
Hoe het lukt -ondanks lastige omstandigheden- om het hoofd boven water te houden?
6. Vraag naar feedback.
Bijvoorbeeld aan de hand van de nuttigheidsvraag. Wat was belangrijk en nuttig in dit gesprek? Wat moeten we een volgend keer (anders) doen voor een geslaagd gespreksresultaat?
7. Stel je in het contact niet alleswetend en dominant op. Gebruik open vragen, ga op je handen zitten. Ga bescheiden met je eigen kennis en kunde om. Wees nieuwsgierig en vul niet in voor de ander. Wees oprecht nieuwsgierig naar wat je gesprekspartner beweegt.
8. Stem af.
Maak samen besluiten. Maak samen een plan van aanpak en bepaal samen de stapjes om vooruit te komen.
Met welke tips ga jij morgen aan de slag?
Comments