Oplossingsgericht: iedereen wil het of doet het al. Maar als je aan de ander vraagt wat dan precies, dan valt het antwoord vaak tegen.
Komt dit je bekend voor?
Er is veel verzuim en verloop.
Het lukt niet om mensen te werven.
De visie in de organisatie is niet helder.
Er is geen zicht op de sterke kanten van medewerkers.
Medewerkers worden niet gevraagd om mee te denken.
Medewerkers nemen geen verantwoordelijkheid.
Medewerkers kennen hun leidinggevenden niet.
Klanten of cliënten worden niet gevraagd naar hun mening.
Er komt een zoveelste controlesysteem.
Wat staat er op 0? Wat staat er op 10?
Als je op een schaal van 0 tot 10 zou moeten scoren hoe oplossingsgericht je werkt, zijn bovenstaande voorbeelden het tegenovergestelde van oplossingsgericht werken.
Oplossingsgericht betekent niet dat je zelf met oplossingen komt
De naam oplossingsgericht wekt verwarring op. Het betekent niet dat je zelf met oplossingen komt. Het betekent wel dat je je gesprekspartner stimuleert aan de hand van oplossingsgerichte vragen. Vragen die gaan over sterke kanten, doelen en vooruitgang.
Wie is de mens achter het probleem? Hoe kan deze zoveel zelfregie ervaren? Wat beweegt iemand werkelijk?
De oplossingsgerichte benadering staat dus ook voor een visie. De (klant)waarde of het verlangen van de medewerker, cliënt, klant of leerling centraal.
Bottum-up in plaats van top-down. Klantwaarde voorop.
Waarom is het niet gelukt?
De focus ligt meestal op het analyseren van risico’s, zaken die niet goed (kunnen) gaan en valkuilen.
Mensen denken nu eenmaal in gewoontes. Dit maakt het werk makkelijker en sneller. Na verloop van tijd ontstaan routines in de vorm van verankerde werkprocessen. Dit zien we terug in die werkprocessen en in de communicatie.
Wat gaat er niet goed? Wat zijn je valkuilen? Waarom is het niet gelukt?
Maar sturen op alles wat mis is, veroorzaakt gevoelens van onzekerheid, falen en verlies van controle. En dit draagt zeker niet bij aan werkgeluk of motivatie.
Hoe kun je beter worden in oplossingsgericht werken?
Grote organisaties vereisen optimale samenwerking en goed geoliede processen. Feedback is het noodzakelijke kompas om op koers te blijven. Het vereist inspanning om uit die groef van de probleemgerichte langspeelplaat te komen.
Doen wat werkt en stoppen met wat niet werkt. Vervolgens iets anders doen. Omdenken.
Denken in mogelijkheden. Out-of-the-box.
Je mindset veranderen
Oplossingsgericht werken betekent een verandering in mindset en handelswijze.
Stappen zijn:
Onderzoeken van sterke kanten: platform van functioneren. Wat werkt er al?
Analyseren van doelen. Is er veranderbehoefte en wat staat er aan de andere kant van de medaille?
Stapjes voorwaarts. Aan de hand van sterke kanten en positieve uitzonderingen volgen stappen richting de gewenste situatie. In vervolggesprekken wordt gekeken naar vooruitgang.
Meer tips om je mindset te veranderen?
Volg onze oplossingsgerichte training om hiermee aan de slag te gaan.
댓글